REGULAMIN RADY RODZICÓW PRZEDSZKOLA NR 268
„SŁONECZNY PROMYK” W WARSZAWIE
Na podstawie Art. 53 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).
I. Postanowienia wstępne
- Rada Rodziców jest organem wewnętrznym, stanowi społeczny organ opiniodawczy i doradczy przedszkola.
- Rada Rodziców współdziała z nauczycielami i rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań na dzieci przez rodzinę i przedszkole.
- Rada Rodziców posługuje się pieczęcią o treści:: Rada Rodziców przy Przedszkolu Nr 268 „Słoneczny Promyk” w Warszawie, ul. Przytyk 5a .
II. Skład struktura rady, tryb powoływania członków
- Wybory do Rady Rodziców odbywają się na pierwszym zebraniu grupowym spośród członków rady grupy, w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.
- Rada składa się, co najmniej z 5 członków – po 1-2 przedstawicieli z każdej grupy.
- Odstąpienie od udziału w działalności Rady rodziców może nastąpić w drodze złożenia rezygnacji, która wymaga akceptacji Rady Rodziców lub odwołania na wniosek rodziców, członków Rady po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów
- Na początku roku szkolnego skład Rady jest uzupełniany o przedstawicieli rodziców dzieci nowo przyjętych do placówki.
- Decyzja o rozwiązaniu Rady Rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta tylko za zgodą 75% członków Rady.
- Rada wybiera ze swego składu Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady jednoosobowo reprezentuje Radę na zewnątrz, kieruje pracami Rady i Prezydium Rady.
- Na pierwszym posiedzeniu Rady Rodziców, Rada powołuje Prezydium, które stanowi organ wykonawczy Rady. Prezydium Rady składa się z 3 członków, w tym Przewodniczącego Rady
- Rada wybiera ze swojego składu 3-osobową Komisję Rewizyjną.Członkowie Komisji Rewizyjnej ( oprócz Przewodniczącego ) nie moga wchodzić w skład Prezydium Rady
- Komisja Rewizyjna jest organem sprawującym kontrolę nad działalnością Prezydium
- Członkowie Rady pełnią swoje funkcje społecznie.
III. Cele, zadania i kompetencje Rady
- Do zakresu działań Rady Rodziców należy w szczególności:
- współudział w realizacji zadań ogólnoprzedszkolnych a w tym:
- organizowanie rodziców i środowiska społecznego do realizacji programu rozwoju przedszkola,
- popularyzowanie wiedzy o wychowaniu w placówce i działaniach dydaktycznych,
- pomoc dyrektorowi i radzie pedagogicznej w realizowaniu funkcji placówki, w podnoszeniu jakości pracy,
- organizowanie prac społeczno-użytecznych na rzecz przedszkola,
- uczestniczenie w planowaniu wydatków przedszkola oraz podejmowanie prac służących zdobywaniu funduszy na rzecz placówki,
- wzbogacenie wyposażenia przedszkola,
- współudział w organizowaniu zajęć dodatkowych dla dzieci,
- organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między rodzicami,
- pomoc dzieciom ubogim uczęszczającym do przedszkola,
- udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej dzieci,
- wzbogacanie ceremoniału i zwyczajów przedszkolnych zgodnie z tradycją środowiska i regionu,
- rozwijanie z pomocą rady pedagogicznej poradnictwa wychowawczego dla rodziców,
- udział w podnoszeniu higieny i kultury zdrowotnej, utrzymaniu higieny, ładu i porządku w placówce.
- uchwalanie regulaminu Rady,
- uchwalanie preliminarza budżetowego Rady na dany rok szkolny,
- opiniowanie statutu, programu i planu pracy przedszkola oraz ewentualnych projektów innowacji, eksperymentów pedagogicznych oraz innych spraw istotnych dla przedszkola,
- współpraca z innymi organami przedszkola w sprawach związanych z bieżącym funkcjonowaniem przedszkola.
- Rada ponadto może:
- występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem o zbadanie i dokonanie oceny działalności przedszkola, jego dyrektora lub innego nauczyciela. Wnioski kierowane przez Radę mają dla organu charakter wiążący,
- z własnej inicjatywy oceniać sytuację oraz stan placówki i występować z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego placówkę oraz do organu sprawującego nadzór pedagogiczny, w szczególności w sprawach zajęć pozaobowiązkowych,
- w celu wspierania działalności przedszkola gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł.
IV. Organizacja pracy
- Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z zatwierdzonym regulaminem, planem i terminarzem spotkań.
- Posiedzenia Rady są zwoływane i prowadzone przez Przewodniczącego Rady poprzez ogłoszenie: terminu spotkania (z wyprzedzeniem 7 dniowym), z wyznaczeniem miejsca posiedzenia i porządku obrad. Ogłoszenie wywieszane jest przez Przewodniczącego Rady lub Sekretarza na tablicy informacyjnej znajdującej się na terenie szatni.
- Posiedzenia Rady mogą być zwołane z inicjatywy własnej Prezydium Rady lub na wniosek złożony przez co najmniej 1/3 członków Rady.
- W posiedzeniach Rady może brać udział, z głosem doradczym dyrektor przedszkola.
- Do udziału w posiedzeniach Rady mogą być zapraszane przez Przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady inne osoby z głosem doradczym.
V. Tryb podejmowania uchwał
- Uchwały Rady i jej organów kolegialnych podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
- Uchwała Rady w sprawie przyjęcia Regulaminu Rady lub zmiany jego treści zapadaj większością 2/3 głosów oddanych. Głosowanie jest ważne jeśli bierze w nim udział większość członków rady - 50% jedna osoba (w tym musi być przynajmniej jeden członek Prezydium Rady)
- Uchwały Rady są protokołowane przez Sekretarza Rady.
VI. Sposób dokumentowania posiedzeń
- Zebrania Rady są protokołowane przez Sekretarza Rady i stanowią dokumentację przedszkola przechowywaną w kancelarii placówki.
- Protokół z każdego posiedzenia jest sporządzany w ciągu 7 dni. Protokół z zebrania podpisuje przewodniczący i protokolant przy aprobacie Rady.
- Członkowie Rady są zobowiązani do w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu. Na następnym spotkaniu Rada decyduje o wprowadzeniu do protokołu zgłoszonych poprawek.
VII. Prawa i obowiązki Prezydium i członków Rady
A) Zadaniem Przewodniczącego Rady Rodziców jest:
- Kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców
- Opracowanie projektu planu pracy wraz z planem finansowym na dany rok szkolny, z uwzględnieniem zadań wynikających z rocznego planu pracy przedszkola.
- Współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady, włączanie ich do realizacji planu pracy.
- Zwoływanie i prowadzenie zebrań.
- Kierowanie działalnością finansową.
- Przekazywanie dyrektorowi opinii i postulatów Rady Rodziców dotyczących działalności przedszkola.
B) Zadaniem Skarbnika Rady Rodziców jest:
- Czuwanie nad rytmiczną realizacją planu finansowego i prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszami.
- Sprawdzanie na bieżąco dokumentów finansowych Rady, kontrolowanie prawidłowości oraz zatwierdzanie ich do wypłaty.
- Raz na kwartał podawanie do wiadomości ogółowi rodziców stanu operacji finansowych Rady.
C) Zadaniem Komisji Rewizyjnej Rady Rodziców jest:
- Dokonywanie raz na kwartał kontroli dokumentów finansowych, stanu gotówki w kasie Rady Rodziców i zdawanie sprawozdania na forum Rady oraz informowanie o tym ogółu rodziców.
- Kontrolowanie raz w roku działalności finansowo-gospodarczej w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości.
D) Zadaniem Sekretarza rady jest:
- Sporządzanie protokołów z posiedzeń Rady, wywieszanie zawiadomień o terminach posiedzeń i porządku obrad.
- Załatwianie spraw administracyjnych związanych z działalnością Rady.
VIII. Zasady działalności finansowej rady przedszkola
- Rada może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł ustalonych na posiedzeniu Rady.
- Dokumentację i ewidencję wpływów i wydatków z funduszu Rady Rodziców prowadzi skarbnik - osoba upoważniona przez ogół Rady.
- Wpłaty na fundusz Rady zbierane są i dokumentowane na kwitariuszach wpływów kasowych lub listach zbiorczych poszczególnych grup i ewidencjonowane w księdze wpływów Rady na dany rok szkolny.
- Rada może zlecić zbieranie składek wyznaczonej osobie na podstawie zawartej umowy na dany rok szkolny.
- Wydatki z funduszu Rady dokonywane są w myśl uchwał Rady i realizowane na podstawie rachunków i dokumentów zatwierdzonych i podpisanych przez Przewodniczącego i Sekretarza Rady.
- Środki, o których mowa w punkcie 1 przeznaczone są w szczególności na:
- organizowanie imprez kulturalno - oświatowych i wycieczek dla dzieci,
- finansowanie upominków oraz imprez okolicznościowych organizowanych dla dzieci,
- finansowanie materiałów piśmiennych i dydaktycznych dla dzieci,
- organizowanie warsztatów szkoleniowych dla nauczycieli i rodziców,
- innych wydatków niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania rady.
- Rada upoważnia dyrektora przedszkola do dysponowania tzw. „pogotowiem kasowym”. Wysokość kwoty, jaką może w razie potrzeby dysponować dyrektor przedszkola ustalana jest na początku roku szkolnego.
IX. Postanowienia końcowe
- W realizacji swoich zadań Rada Rodziców współpracuje z funkcjonującą w placówce Radą Pedagogiczną.
- Działalność Rady Rodziców jest zgodna z obowiązującym prawem, jeżeli uchwały i decyzje są sprzeczne z interesami placówki, dyrektor przedszkola zawiesza ich wykonanie.
- Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Data uchwalenia: 11 września 2012r.